Lenin och Bunny Berigans ”Russian Lullaby”



Denna gång svängde vi ihop ännu ett recept från Riddarbageriet, nämligen det mörka och sura brödet Lenin. Ett tvådagarsprojekt som innehöll koriander!

Dag 1
720g surdeg
30g jäst
200g rågmjöl

Det rekommenderas att låta blandningen jäsa i en temperatur på 15-18 grader och vi hittade en perfekt plats för jäsningen – källarförrådet.

Dag 2
Deg från dag 1
120g mörk sirap
120g vetemjöl
220g rågmjöl
150g vatten
25g salt
10g torr, mald koriander

En ganska underlig deg blev det, som var svår att handskas med och med en blöt slickepott lyckades vi mota ned den i formar. I efterhand konstaterar vi att kortare och högre formar hade fått bröden att se finare ut. Koriandern bidrog med en besk och dominerande smak  och den kunde vi gärna dragit ner på eller rent av varit utan helt och hållet. Att olja in formarna var nog inte det bästa valet för brödet kändes lite flottigt så nästa gång testar vi nog att lägga i bakpapper istället.

 

Etiketter: , , , , , , , ,

7 svar to “Lenin och Bunny Berigans ”Russian Lullaby””

  1. Pär Says:

    Utropstecknet efter Koriander skrämmer mig.

  2. Martin Says:

    Hej!
    Hittade precis hit. Det är fantastiskt kul och inspirerande att se dina filmer.
    Jag såg dock att du, liksom jag, har gasugn att trilskas med. Din kanske är bättre än min men jag hade ganska stora problem med att få jämn temperatur. Det hela löste sig när jag stoppade in tre stora tegelstenar längst ner i ugnen. Dessa värms upp i ca 45 min innan brödet läggs in.
    Det är värt att prova faktiskt. Brödet reser sig numera på ett mycket bättre sätt.

  3. baktakt Says:

    BagarEn: Fantastiskt bra tips, tack! Roligt att utbytet av erfarenheter har påbörjats. Mera!

  4. Bosse surdegsbagare Says:

    hej,
    Jag har bakat detta bröd med dubbel sats i 8 år nu och det är ett alldeles perfekt bröd. Den malda koriandern gör att brödet får en alldeles underbar smak om brödet får utvecklas i påse under en vecka innan det provas. Dubbel sats betyder också att jag får 6 stycken bröd på en bakning och det ryms precis i en hushållsassistent (Electrolux). För 3 år sedan bakade jag 12 bröd var 14:e dag och sen fryser jag oftast ner dessa som halvor för att kunna ta fram vid tillfälle. Surdegen ska helst vara i full bubbling innan bakningen påbörjas. Blanda gärna i honung (2 msk) i satsen så får dt bättre jäsning (bubbling) Sirap har jag provat men det är inte lika bra. Surdegen ska vara lös som pannkakssmet. Återkommer med mer frågor framöver.

  5. Bosse surdegsbagare Says:

    Till surdegsbakningen föreslår jag.
    Gladiators: Trenschtown mixup
    Jah works
    stop before you go
    can you imagine how i feel

    eller Israel vibration The same song
    weep and mourn
    we a de rasta
    why worry
    survive

Kommentera

