Pain de Martins levain och Tommy Dorsets ”That’s a Plenty”



Det är fascinerande att baka bröd utan att tillsätta jäst – det känns okonstlat på något vis. Denna gång prövade vi att baka ett levainbröd som Pain de Martin knåpat ihop. Eftersom hushållsassistenten har ganska klen motor så bakade vi halv sats.

Dag 1, kväll
50 g vetesurdegsgrund
100 g ljummet vatten
75 g vetemjöl special
25 g rågmjöl

Att halvera vikterna låter lätt, men BagarEn lyckades ändå att blanda i dubbel mängd vetesurdegsgrund. Vi körde vidare ändå och hoppades på gott resultat.

Dag 2, förmiddag
Surdegen från gårdagen
225 g vatten
375 g vetemjöl special
10 g sal
t

Slutresultatet blev gott, segt och syrligt, men vi lät nog degen jäsa någon timme för länge med konsekvensen att det inte fanns mycket jäskraft kvar under gräddningen. Och tyvärr hade vi för bråttom, både när vi tog brödet ur ugnen och när vi skar upp det; en mörkare yta och ett mer genombakat bröd hade varit ännu godare. Vi får skylla på tidsbrist, men naturligtvis är det bara dumt att ha tider att passa så tätt inpå ett bak.

Detta brödet gör vi dock gärna igen, med färre misstag och kanske även med några tegelstenar i ugnen för jämnare värme. (Tack för tipset Martin).

Etiketter: , , , , , ,

5 svar to “Pain de Martins levain och Tommy Dorsets ”That’s a Plenty””

  1. Martin Says:

    Tegelstenar hjälper 🙂
    Jag måste bara tipsa om den här bloggen också;
    http://brotback.blogspot.com
    Det var den som fick mig att börja med surdeg. Numera öppnar jag ibland min lilla burk med råg-surdegs-gegga och doftar på den som om det vore ett finare vin.

    Grym video igen förresten!

  2. Björnen Says:

    Saknar lite av just det som bloggtiteln antyder; Baktakt. Får jag föreslå 54-46 was my number med Toots and the Maytals?

    • baktakt Says:

      BagarEn svarar:

      Martin: Pär snittar oftast bröden ser jag, det ska vi också prova framöver. Hittills har det inte gått så bra då bröden sjunkit ihop när kniven nuddat bröden.

      Björnen: Om vi bakar brownies lovar jag att Toots står för svänget 😉

      Tips: Om någon undrar över klippet i brödvideon då BagarTvå står med händerna under vattenkranen så är det för att demonstrera att man handskas lättare med en seg och kladdig deg då händerna är blöta.

  3. Johan Says:

    Fint bröd!

    Jag investerade för ett tag sen i en stenskiva till ugnen och det var som en helt ny värld öppnade sig. Men innan det så köpte jag mig en hederlig köttermometer. Med den istucken riskerar man aldrig att inte brödet står inne tillräckligt länge. Rekommenderas mao 🙂

    Hade samma problem med snittningen av bröden – det krävdes för mycket tryck och då blev de nästan misshandlade. Nu kör jag med ett rakblad. Funkar tusen gånger bättre 🙂

    • baktakt Says:

      BagarEn svarar: Tack! Jag har kört med termometer innan men tyckt det varit jobbigt att ha en sladd hängande ut från ugnen. Så nu ska jag införskaffa en sån gammal hederlig termometer. Bra tips angående snittningen, à la Goodfellas 🙂 Hur tror du stenskiva och gasugn fungerar ihop?

Kommentera

