Bröd i Hong Kong

Jag (BagarEn) och sambon är alltså på semester i nära 6 månader och jag har lämnat BagarTvå ensam med hushållsassistent och brödblogg. Men jag tar inte helt semester från Baktakt. Jag har kollat runt lite i butiker och bagerier i Hong Kong för att se vad som gäller där. Och detta hittade jag när vi letade frukostbröd en morgon:

Kee Wah bakery lät inbjudande men jag möttes av förslutna plastförpackningar. Ingen angenäm doft av nybakat bröd. Bröden var inte mycket att ha heller, det var uteslutande vita bröd och de flesta hade sesamfrön på sig. Vi provade två varianter…

…och denna visade sig innehålla en kokt korv! Men jag hade hört talas om en specialitet – Egg tart.

Det var någonslags mördeg med en seg fyllning som hade en sträv smak av vanilj. Jag fattar inte alls varför denna omskrivs i guideböckerna.

Over and out
/BagarEn

5 svar to “Bröd i Hong Kong”

  1. Hawaii Kawaii Says:

    Herre guuud, brödet med korv ser ju bara för äckligt ut, ha ha ha!

  2. Kristin Says:

    Hej,

    Du verkar dessvärre haft otur i ditt letande av bröd. Bröd i Hong Kong ska inte köpas inpackade eller ”kalla”. Om du varit ute tidigt på morgonen, i de kinesiska kvarteren, hade du funnit de mest gudomliga bröden och jag kan garantera dig att egg tarten då hade varit oemotståndliga. Vad gäller din kommentar om vitt bröd – i många länder äter man inte grovt bröd, då det anses vara mindre fint och för fattiga.

  3. BagarEn Says:

    Tack sa mycket for den fina informationen. Jag var bara tre dagar i Hong Kong och hann inte forska djupare. Det later mycket trevligt att kopa nybakt brod i kinesiska kvarteren.

  4. Anonym Says:

    l

  5. Anonym Says:

    Fuck the system!

Kommentera

