Jästbagare P: Semlor och Billy Banks ”Oh! You Sweet Thing”

Årets fettisdag infaller den 16 februari. Efterforskningar på nätet avslöjar att fettisdagen är tisdagen efter fastlagsöndagen och före den onsdag som kallas Askondagen – den dag som inleder fastetiden – som inträffar 46 dagar före påsk, som i sin tur inträffar första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen. Precis så.
Men för att göra det enkelt och plocka russinen ur kakan så att säga (naturligtvis för att slänga russinen och behålla kakan) så räcker det att komma ihåg det här: 16 februari – semla!
Denna gången är det ingen mindre än Jästbagare P som är bagarmästare. Att han och BagarEn minsann är bröder måste naturligtvis också nämnas.

Tyvärr var tekniken inte på vår sida denna gången. För det första så har BagarEn med sig vår ordinarie kamera på sin resa, så därför fick det bli ett inhopp av BagarTvås gamla trotjänare. För det andra gav den upp halvvägs in i baket, vilket fick till följd att inspelningen fortsatte med Jästbagarens mobil. Resultatet blev därefter. Upplösning och vitbalans: 2 semlor av 5 möjliga. Semlor: 5 av 5!

700 g vetemjöl
300 g mjölk
120 g strösocker
100 g smör
1 st ägg
10 g salt
20 g kardemumma
30 g jäst

200 g mandelmassa
½ bittermandel
2-3 grovhackade mandlar
späd med vatten till önskad konsistens

vispgrädde
florsocker

Etiketter: , ,

9 svar to “Jästbagare P: Semlor och Billy Banks ”Oh! You Sweet Thing””

  1. häxmjölk Says:

    Inte ens temlor från Rotas konditori skulle kunna mäta sig med dessa mästerverk. Fyll upp temelburken!

  2. Lars Says:

    Ser väldigt fina ut. Men tyvärr för oss mandelallergiker är det ju det här med mandelmassan. Nån som har tips på bra ersättning? Äppelmosvarianten förslår inte långt, tycker jag. Och enbart grädde blir mest sliskigt.

  3. TiV Says:

    Har ätit semlor med hallon eller jordgubbssylt. Men för mig är mandelmassan den enda rätta! 😉

  4. Kiona Says:

    Lars: Alltommmat hade förra året, tror jag, tre varianter som alla var goda. En med sådan hasselnötsmassa men det tål du säkert inte heller. En med kokos och en med choklad och banan. Om inte recepten finns på alltommats hemsida så mejla dem. De ligger efter med att lägga upp recept. Men nu när jag söker på semla så hittar jag några andra varianter som låter spännande: Citrus­semla med mangomassa, Stjärnanis­bulle med konjaksgrä­dde, Choklad­semla med kokos och passionsfr­ukt. Kanske konjak skulle funka med kokos oxå. Den var lite mjäkig ensam men om man lägger till nåt mer så funkar det nog jättebra.

  5. Kiona Says:

    Lars: det var visst mandelmassa i alla de där jag skrev sist också. Men inte i de som jag skrev först som var i tidningen. Men det ger kanske lite inspiration på alternativa ingredienser iaf.

  6. Lars Says:

    @Kiona och TiV: Tack för tipsen! Får ge mig in i semlebakandet och utforska alternativen helt enkelt.

  7. Ida Says:

    Ni får gärna låna min finfina HD-kamera om ni vill. Jag filmar inte så ofta. Tack för en underbar blogg!

  8. BagarEN Says:

    Smarrigt! klacka agg med en hand och moonwalk i samma inlagg!! Jag behovs inte langre marks jag. Tur att jag har den bra kameran med mig sa att jag ar valkommen tillbaka 🙂 Bra jobbat, attans bra jobbat!

  9. Jästbagare P: Wienerbröd och Louis Jordans ”I Like ‘Em Fat Like That” « Baktakt Says:

    […] är tillbaka för tredje gången och fortsätter storstilat på socker och smör-temat han inlett (semlor och chokladcroissanter) och gör dagen till ära wienerbröd. Vi gjorde halv sats wienerdeg från […]

Kommentera

