Archive for the ‘Råg-Arnold’ Category

*Extramaterial* Råg-Arnold och Sidney Bechets ”I’ve Found a New Baby”

07 maj 2009


Vi satte två degar av Råg-Arnold vilka skilde sig något åt. Därför presenterar vi här resultatet av det andra baket där det var i  stort sett samma goda recept men med några viktiga skillnader:

  1. Till första baket använde vi rågsurdeg från BagarTvå. Omgång två bestod av en blandning av BagarTvås och BagarEns rågsurdegar. Vi lade märke till en viss skillnad mellan surdegarna där BagarEns var lite mer ljusbrun och luktade syrligare – troligtvis för att BagarEn använt rårivet äpple i uppstarten av surdegen.
  2. Andra omgången lät vi degen jäsa i degbunken vid första jäsningen och struntade i inoljad låda. Dessutom fick den inte jäsa riktigt lika länge.
  3. Slutligen, vid andra jäsningen,  använde vi inte i jäskorgar och det medförde att bröden inte blev mönstrade och därför ser lite tristare ut.

I efterhand konstaterar vi att bröden från andra omgången jäste mer på höjden och inkråmet var luftigare, kanske smakade de även godare. Eftersom vi ändrade på flera saker mellan omgångarna är det svårt att peka på orsaken till att andra omgången blev mer lyckad i konsistens. Dock ställer vi oss något frågande till nödvändigheten av jäsning i inoljad låda.

Vi passade på att spraya vatten på de nygräddade bröden, för enligt Jan Hedhs bok ”Bröd” ska de då spricka upp vackert. Detta har vi aldrig lyckats med innan och inte denna gång heller. Vi får forska vidare varför.

Det passar nog bäst att tonsätta detta med återstoden av Sidney Bechets ”I’ve Found a New Baby”!

Annonser

Råg-Arnold och Sidney Bechets ”I’ve Found a New Baby”

04 maj 2009


Härmed förklarar vi Baktakt invigd! Och det görs med en aningen modifierad Råg-Arnold. Modifikationen bestod i att vi endast använde rågsurdeg när det egentligen skulle vara både råg och vete. Utöver det så höll vi oss i stort sett till receptet, vilket då blev:

450g vatten
450g vetemjöl
300g surdeg av råg
150g rågmjöl
15g jäst
10g brödsirap
25g salt

Vädret var fantastiskt, så vi hann med en kaffe i solen under första jäsningen och en Murphy’s Irish Stout under andra (det fanns ingen Guinness).
Dessutom passade vi på att starta en vetesurdegsgrund inför kommande bak.


%d bloggare gillar detta: